Cycloon treft GOA

Datum : 18-05-2021

Stray Assist meldde vanmorgen het volgende:

"Wij hebben in het weekend een cycloon gehad. Heel Goa ligt in puin, geen electriciteit, geen water, geen internet, geen telefoon en erg veel schade. Alle werknemers en onze dieren zijn gelukkig oké".

Stray Assist (opgericht en gerund door een in Goa woonachtige Nederlandse vrouw) probeert al jaren het leven van zwerfdieren daar te verbeteren. Het netwerk van vrijwilligers dat ze heeft opgebouwd, heeft als voornaamste drijfveer het voorkomen van leed onder de ontelbaar vele zwerfdieren. Dagelijks spannen zij zich daarvoor in en brengen dieren naar het veldhospitaal van Stray Assist. Zieke en gewonde dieren worden hier behandeld en zoveel mogelijk zwerfhonden en zwerfkatten worden gesteriliseerd en daarna teruggezet op de plek waar ze vandaan komen.

Deze dieren worden daarna in de gaten gehouden door deze vrijwilligers én ze worden bijgevoerd indien noodzakelijk. En deze noodzaak is nu hoog, ontzettend hoog. Op straat is het slecht. De strandhonden zijn de dorpen weer ingekomen op zoek naar eten waardoor er gevechten zijn met de dorpshonden. Kleine pups hebben helemaal geen kans en eten daarom vaak koeienmest. Het slachten van kippen en vis gebeurt in India normaalgesproken op straat, op de markt of naast de winkel. De meeste zijn nu dicht dus honden die van dat soort winkeltjes leven, snappen niet wat er gaande is en worden agressief van de honger. Bovendien worden er ook steeds meer huisdieren op straat gezet. En of dat allemaal nog niet genoeg is, begint half juni de moesson wat voor de meeste zwerfdieren in Goa al een erg slechte periode is. Ze zouden juist vóór de moesson een vetlaagje moeten kweken, om deze extreme regenperiode door te komen. Er zijn dan weinig restaurants open, omdat er dan weinig toeristen zijn. De honden hebben dus geen toeristen die hen een beetje extra voeren én ze hebben geen restafval van de restaurants.

Voor het team van Stray Assist wordt het dus erg moeilijk de vele zwerfdieren te helpen. Niet alleen doordat de vrijwilligers alleen ’s ochtends nog maar een paar uurtjes de straat op mogen, maar ook omdat de helft van de mensen in Goa nu in quarantaine zit of ziek is. Mensen zijn nu echt bang omdat iedereen wel iemand kent die óf zwaar ziek is óf dood is gegaan. Dit betekent dus ook dat er veel minder vrijwilligers zijn om de dieren te voeren én dat het alleen binnen een erg kort tijdspan mag.

Stray Assist heeft zelf voederbewijzen gemaakt om een aantal vrijwilligers de mogelijkheid te geven, langer de straat op te gaan. Zo hebben deze vrijwilligers in ieder geval de tijd om de ergst lijdende dieren op straat te voeren en water te geven. Echter, door de crisis worden er nu woekerprijzen gevraagd voor veel producten waaronder dus ook het voer voor de dieren. Er zijn fondsen nodig zodat er meer voer gekocht kan worden om zoveel mogelijk dieren te redden! De nood is al erg hoog. De dieren hebben al dagen niet te eten noch te drinken en, met ruim 35 graden Celsius, zullen velen niet overleven.

De vrijwilligers van Stray Assist zien iedere dag meer uitgehongerde en zelfs al dode dieren door honger en dorst.

Mocht u willen helpen dan kunt u een donatie doen op rekeningnummer.:
NL08INGB0007276816, t.n.v. Stichting AAI o.v.v. cycloon Stray Assist.