ANBI doneren webshop adoptie op afstand
Instagaram

LAATST TOEGEVOEGD

Zeus
Rocky
Pong
Pashu

NIEUWS

15-12-2016

Impressie van het asiel in Göcek

Eén van de vrijwilligers van AAI heeft tijdens haar bezoek aan het asiel in Göcek een ...
04-12-2016

Uw hulp gevraagd voor Göcek

Mede dankzij uw giften hebben de vrijwilligers in Göcek het afgelopen jaar een nieuw asi...

ERVARINGEN

08-07-2015

Rinso uit Göcek

Hallo lieve Aai vriendjes en vriendinnetjes,    Rinso hier!  Ik ben nu een weekje...
09-03-2015

Ziggi uit Göcek

De baasjes van Ziggi lieten AAI weten hoe blij ze zijn met hun aanwinst uit Göcek. Hie...

De opvang in Goa

Goa is de kleinste deelstaat van India en ligt aan de westkust. Goa was eeuwenlang - van 1510 tot 1961 - een kolonie van Portugal en de hoofdstad van het  koloniale imperium in het Verre Oosten.

Het klimaat in GOA varieert van 24 graden tot ca. 40 graden. De moessontijd duurt van juni tot en met september. In deze periode valt bijna de hele jaarlijkse hoeveelheid neerslag; de rest van het jaar is het praktisch droog.

Zoals overal in India zijn  er veel zwerfhonden in GOA. Vooral in de moessontijd - als er weinig toeristen zijn - hebben zij een slecht leven. Als ze al wat te eten vinden is de kans groot dat het afvalvlees met rattengif is dat wordt neergelegd bij de rijstvelden om de gewassen te beschermen tegen ratten. Ook worden veel honden nog bewust vergiftigd.

Een Nederlands echtpaar dat al vele jaren in India woont en werkt heeft zich het lot van de zwerfdieren aangetrokken. Met hun kleinschalige organisatie Stray Assist (http://strayassist.blogspot.nl) probeert Fionna (de Nederlandse contactpersoon) sinds 2006 het welzijn van de zwerfdieren te verbeteren door sterilisatie, vaccinatie en het zoeken van goede tehuizen in GOA. Zij behandelt gewonde dieren en laat iedere week een aantal honden steriliseren. Jaarlijks worden in 3 omringende dorpen en een sloppenwijk, zo’n 250 honden door haar behandeld, worden er 150 gesteriliseerd, 300 honden gevaccineerd en vindt zij voor ca. 70 honden een nieuw tehuis in GOA. De zwakkere honden mogen bij haar thuis herstellen.

Ondanks alle goede zorgen worden zelfs de geadopteerde honden  in India vaak niet ouder dan vier tot zes jaar. Overal liggen gevaren op de loer: slangenbeten, vergiftigingen en vooral ook mishandeling (het alcoholgebruik onder de bevolking is groot). De veterinaire zorg is slecht. Daarom probeert Fionna ook een aantal kansloze honden in Nederland te plaatsen. Hoewel het slechts een druppel op een gloeiende plaat is, motiveert dit Fionna om door te gaan met al haar goede werkzaamheden voor de zwerfhonden!