ANBI doneren webshop adoptie op afstand
Instagaram

LAATST TOEGEVOEGD

Tess
Mo
Brandy
Berry

NIEUWS

15-12-2016

Impressie van het asiel in Göcek

Eén van de vrijwilligers van AAI heeft tijdens haar bezoek aan het asiel in Göcek een ...
04-12-2016

Uw hulp gevraagd voor Göcek

Mede dankzij uw giften hebben de vrijwilligers in Göcek het afgelopen jaar een nieuw asi...

ERVARINGEN

08-07-2015

Rinso uit Göcek

Hallo lieve Aai vriendjes en vriendinnetjes,    Rinso hier!  Ik ben nu een weekje...
09-03-2015

Ziggi uit Göcek

De baasjes van Ziggi lieten AAI weten hoe blij ze zijn met hun aanwinst uit Göcek. Hie...

Gos d'Atura Català

De naam betekent letterlijk: 'Catalonische herdershond'.

Kenmerken

Uiterlijk:
Een middelgrote herdershond met een lange vacht. De kleur kan variëren van roestbruin, zandkleur tot grijs. Op afstand lijkt de hond éénkleurig, maar de kleur bestaat uit veel verschillende tinten. Een reu wordt tussen de 47 en 55 cm en een teef wordt tussen de 45 en 53 cm.

De Gos d'Atura Català kenmerkt zich door zijn enorme trouw aan zijn baas en familie. Hij is zachtmoedig, tolerant in het gezin, vooral naar kinderen. Daarnaast is hij waaks en gehoorzaam, maar kan ook eigenwijs zijn. De Gos d'Atura Català is van oorsprong een werkhond, waardoor voldoende lichaamsbeweging een noodzaak is. Om zijn intelligentie te gebruiken is flyball of behendigheid aan te bevelen.

Land van herkomst:
Spanje, oorspronkelijk afkomstig uit het Catalaanse deel van de Pyreneeën, maar verspreidde zich later over alle veeteeltgebieden van Catalonië. In het Catalaans wordt met een Gos d’Atura elke soort hond bedoeld, die men gebruikt voor het hoeden van schapen, geiten, en soms ook paarden of koeien. Català staat voor Catalonisch. Er bestaat ook nog een kortharige variant en dat is de Gos d'Atura Cerdà.

Gebruik:
In het verleden werd de Gos d'Atura Català in de Spaanse Pyreneeën gebruikt als hoeder van schapen, geiten en soms koeien of paarden. Door de extreme klimaatsverschillen is een ras ontstaan met een lange vacht, dat bestand is tegen zowel de extreme kou in de Spaanse Pyreneeën als tegen de hitte in de warmere en lagere gebieden van de regio. Rekeninghoudend met zijn oorsponkelijk gebruik is de Gos d'Atura Català thans prima geschikt als gezinshond.