ANBI doneren webshop adoptie op afstand
Instagaram

LAATST TOEGEVOEGD

Moggu
Princess
Ginger
Noui

NIEUWS

15-12-2016

Impressie van het asiel in Göcek

Eén van de vrijwilligers van AAI heeft tijdens haar bezoek aan het asiel in Göcek een ...
04-12-2016

Uw hulp gevraagd voor Göcek

Mede dankzij uw giften hebben de vrijwilligers in Göcek het afgelopen jaar een nieuw asi...

ERVARINGEN

08-07-2015

Rinso uit Göcek

Hallo lieve Aai vriendjes en vriendinnetjes,    Rinso hier!  Ik ben nu een weekje...
09-03-2015

Ziggi uit Göcek

De baasjes van Ziggi lieten AAI weten hoe blij ze zijn met hun aanwinst uit Göcek. Hie...

Perro de Agua Español

De naam betekent letterlijk: 'Spaanse waterhond'.

Kenmerken

Uiterlijk:
Middelgrote hond en bijna rechthoekig van bouw. Kenmerkend is de gekrulde, lammetjes-achtige vacht, die waterafstotend is. De vacht verhaart niet, maar groeit gewoon door. Eén keer per jaar wordt de vacht op één lengte afgeschoren. De vacht van de Perro de Agua Español mag niet geborsteld. worden. Als de vacht langer wordt moet deze worden gescheurd. De vacht wassen mag alleen met water, maar de vacht stinkt niet. Een reu wordt tussen de 40 en 50 cm, een teef tussen de 38 en 45 cm. De Perro de Agua Español komt voor in de kleuren zwart, bruin of wit in verschillende tinten of zwartwit of bruinwit.

De Perro de Agua Español is een vriendelijke hond, die erg op gezelschap gesteld is. Hij is levendig, actief en zeer leergierig. Tegenover vreemde mensen kunnen ze in het begin wat terughoudend zijn. De Spaanse waterhond is niet dominant en zeker geen vechtersbaas. Hij speelt met bijna ieder dier. Het is geen echte waker. Bij onraad zal hij wel blaffen, maar meer actie zal hij niet ondernemen. Het is erg belangrijk om te weten, dat deze hond gek is op water.

Land van herkomst:
Spanje, stamt uit de 15e eeuw. Komt het meest voor in Andalusië.

Gebruik:
Van oorsprong werd hij gebruikt als vissershond, herdershond, waakhond en jachthond en eigenlijk wordt hij daar nog steeds voor gebruikt. Ook bewaakt hij, eenmaal op de kade, de vangst van de vissers. Vissers gebruiken de Spaanse waterhond nog steeds als hulp bij het ophalen van de netten en als apporteur wanneer er iets over boord valt. Doordat hij zich makkelijk aanpast is het een geschikte gezinshond.