ANBI doneren webshop adoptie op afstand
Instagaram

LAATST TOEGEVOEGD

Moggu
Princess
Ginger
Noui

NIEUWS

15-12-2016

Impressie van het asiel in Göcek

Eén van de vrijwilligers van AAI heeft tijdens haar bezoek aan het asiel in Göcek een ...
04-12-2016

Uw hulp gevraagd voor Göcek

Mede dankzij uw giften hebben de vrijwilligers in Göcek het afgelopen jaar een nieuw asi...

ERVARINGEN

08-07-2015

Rinso uit Göcek

Hallo lieve Aai vriendjes en vriendinnetjes,    Rinso hier!  Ik ben nu een weekje...
09-03-2015

Ziggi uit Göcek

De baasjes van Ziggi lieten AAI weten hoe blij ze zijn met hun aanwinst uit Göcek. Hie...

Podenco Ibicenco

De naam betekent letterlijk: 'Hond van Ibiza'.

Kenmerken

Uiterlijk:
Vrij grote windhond met grote rechtopstaande oren. De Podenco Ibicenco komt zowel kort-, ruw- als langharig (5 cm) voor, maar heeft altijd harde haren. De kleur is wit met rood, of effen wit, of effen rood. Hij heeft een bleke neus, bleke voetzolen en witte nagels. Een reu wordt tussen de 66 en 72 cm hoog en weegt ongeveer 30 kg. Een teef wordt tussen de 60 en 67 cm hoog en weegt ongeveer 20 kg. Als de Podenco Ibicenco in actie is, draagt hij de staart omhoog. De Podenco Ibicenco wordt voor zo'n grote hond vrij oud, 15 jaar is geen uitzondering.

De Podenco Ibicenco is een zeer intelligente hond. In het verleden heeft men ooit geprobeerd deze hond te trainen voor Greyhoundraces. Dit bleek echter niet mogelijk. De Podenco's hadden al gauw door, dat het lokaas rondjes rende, waardoor ze dwars door het circuit renden om het lokaas de pas af te snijden. De Podenco Ibicenco is een vriendelijke en aanhankelijke hond en kan goed bij kinderen. Dit ras is trouw aan het gezin en houdt van gezelligheid, waardoor een Podenco niet in een kennel gehouden kan worden. Reuen zijn onderling vrij dominant. De Podenco Ibicenco heeft een aangeboren jachtpassie en zal bij het zien van een mogelijke prooi niet luisteren, maar erachter aan gaan. Hij komt altijd terug, maar dat kan even duren. Deze hond kan goed in huis gehouden worden, mits hij de mogelijkheid krijgt zijn energie kwijt te kunnen door het maken van lange wandelingen. Een Podenco Ibicenco kan uit stilstand 2 meter hoog springen (tuinsafscheiding!).

Land van herkomst:
De Balearen: de eilanden Mallorca, Menorca, Ibiza en Formentera. De Podenco Ibicenco wordt afgebeeld in graftombes van farao's van ongeveer 3.400 jaar v.C.

Gebruik:
In Spanje wordt de Podenco Ibicenco in een meute, maar ook individueel, gebruikt voor de jacht op konijnen, hazen en ander wild. De Podenco Ibicenco is een half-windhond, omdat hij bij de jacht niet alleen zijn ogen gebruikt (zoals een echte windhond), maar ook zijn oren en zijn neus. Omdat de Podenco van lange inspanning houdt, worden er tegenwoordig 'coursings' georganiseerd. Hierbij wordt een lokaas zigzaggend over de grond gesleept over afstanden van 600 tot 1200 meter. Dit lijkt op windhonden-races, de afstanden zijn echter veel langer en het lokaas zigzagt, waardoor het bij de honden niet alleen op snelheid aankomt, maar ook op wendbaarheid en inzicht.