Gebitsverzorging

Gebitsproblemen bij uw hond

Ruim 80% van de honden van 3 jaar en ouder krijgt last van gebitsproblemen. Veel baasjes van honden en katten hebben niet in de gaten dat hun huisdier gebitsproblemen heeft.
Dit komt omdat het gebitsprobleem wel heel ernstig moet zijn voordat uw huisdier echt stopt met eten. Verschijnselen die u kunnen opvallen zijn:
stinkende adem, verkleuring van tanden door tandplaque of in een verder gevorderd stadium tandsteen, overmatig veel kwijlen, bloedend tandvlees, slechter harde brokken eten of niet goed kauwen.

Hoe ontstaan gebitsproblemen

Tijdens het eten ontstaat een laagje tandplaque op het gebit van dieren, net als bij mensen. De tandplaque bestaat uit voedselresten, dode cellen en bacteriën. In de loop van de tijd verandert de plaque in tandsteen, dat keihard is en niet meer door poetsen te verwijderen is. Tandsteen nestelt zich tussen de tandhals en het tandvlees. In dat gebied krijgen infecties een kans. En dan kunnen steeds grotere problemen ontstaan:

• De tand raakt los van het tandvlees.
  • De wortel komt bloot te liggen.
  • Er ontstaat een ontsteking in het kaakbot.
  • De tand gaat verloren.
  • De infectie door bacteriën kan zich uitbreiden door het lichaam en daardoor lever, nieren en hart aantasten.

Buitenlandse jonge honden, die op straat hebben geleefd, hebben soms een minder goed gebit,doordat ze geen complete voeding hebben gehad in de groei. Gebrek aan voedingsstoffen, of doorgemaakte ziektes, kunnen de tandontwikkeling negatief beïnvloeden op jonge leeftijd. We zien dan weleens een slechte glazuurlaag bij deze dieren, waardoor tanden zwakker zijn en sneller aangetast of beschadigd raken. Dit hoeft geen problemen te vormen voor de toekomst maar een beetje extra aandacht aan de gebitsverzorging is dan zeker wenselijk!

Voorkomen is beter dan genezen

Het is zinvol om het gebit van uw dier jaarlijks te laten controleren. Als u recent in het bezit bent van een hond via de stichting, laat uw dierenarts dan de conditie van het gebit bepalen. Als u gebitsproblemen op tijd laat behandelen door uw dierenarts, kunt u ernstige klachten voorkomen. Dagelijks tandenpoetsen is de gouden standaard om gebitsproblemen te voorkomen, omdat het de vorming van tandplaque en tandsteen tegengaat. Een hondengebit is
makkelijk gezond te houden door tandenpoetsen, eventueel in combinatie met speciale voeding en kauwstaven.

Een hond uit het buitenland moet vaak eerst wennen en dan is het begrijpelijk dat u niet meteen de tanden wilt gaan poetsen. Als u het vertrouwen heeft gewonnen, kunt u met veel geduld, in hele kleine stapjes, proberen uw hond te laten wennen. De stappen staan uitgelegd in onderstaand filmpje:

Deze informatie is aangeleverd door dierenarts Monique Willems van dierenkliniek Hoogveld Echt/Roermond/Herten/Susteren.