Overgewicht

Is mijn hond te dik?

Helaas zien we steeds meer honden met overgewicht. Je hond loopt hierdoor een verhoogd risico op gewrichtsproblemen, suikerziekte, hart- en ademhalingsproblemen. Zwerfhonden zijn eigenlijk nooit te zwaar zodra ze in Nederland zijn gekomen. Maar daarna... worden ze verwend bij hun nieuwe baasje, soms kennen ze geen normale voeding en krijgen ze daardoor veel extra’s en dan komen de kilo’s erbij.

Wist je dat maar liefst 50% van de honden overgewicht heeft? Een kilootje meer of minder maakt echt verschil. Wist je dat 1 kg overgewicht bij een kleine hond gelijk staat aan 7 kg overgewicht bij de mens?
Zelf kun je aan de volgende tekenen merken dat je huisdier te zwaar is:

• De ribben zijn moeilijk te voelen en de taille is niet meer zichtbaar.
  • De halsband moet losser gemaakt worden.
  • Je dier heeft problemen met lopen en is snel kortademig, beweegt traag en slaapt veel.

Oorzaken van gewichtstoename

Overgewicht is meestal een gevolg van te veel eten (vaak te veel tussendoortjes) en te weinig beweging. Andere factoren die meespelen zijn:

• Leeftijd: oudere dieren zijn minder actief en hebben minder calorieën nodig.
  • Ras: sommige rassen hebben meer aanleg om dik te worden. Dit is bij de zwerfhonden geen excuus!
  • Castreren/steriliseren: dit verandert de stofwisseling van je huisdier waardoor hij/zij meer aanleg krijgt om dik te worden.
  • Medisch probleem: bijvoorbeeld een te traag werkende schildklier bij je hond.

Aandacht weegt zwaarder dan gewicht!

Je hond bedelt om meer dan alleen eten.
Wanneer je hond bedelt, is hij niet per se op zoek naar eten of snoepjes. Als je hem iets te eten geeft elke keer dat hij bedelt, kan dat leiden tot te veel eten en overgewicht. In plaats van hem te belonen met eten, wordt je hond ook blij als je hem beloont door met hem te spelen of hem te aaien. Hij zal al snel zijn eigen gedrag gaan associëren met andere soorten beloning, waardoor hij niet altijd voer of snoepjes meer verwacht.

Voeding op maat helpt!

• Zorg voor routine in het voedingsschema.
  • Geef geen etensrestjes. Het voedsel dat wij eten heeft bijna nooit de juiste balans in nutriënten voor honden.
  • Maak er een spelletje van: pak een gezonde beloning of een paar brokjes van de dag portie van je hond, gooi deze rond en laat hem de beloning achternajagen.

Spelen helpt!

Honden houden van eten, maar ze houden ook van spelen. Honden vinden het fijn om te ontdekken, te apporteren en spelen graag met hun speeltjes en met andere honden.

Beweging helpt!

Van beweging wordt je hond niet alleen fitter; het heeft ook allerlei andere positieve effecten.
Laat hem de buitenwereld ontdekken. Samen bewegen, zoals lange wandelingen maken of korte stukjes hardlopen of fietsen, versterkt ook nog eens jouw band met je hond.

Aaien helpt!

Honden hebben een ‘liefdeshormoon’ dat vrijkomt zodra ze worden geaaid. Van lekker achter zijn oren krabben, knuffelen en borstelen wordt jouw hond blij en rustig. Aai je hond regelmatig en na verloop van tijd heeft hij liever fysieke aandacht dan een snoepje.

Hulp nodig?

Is je hond echt te zwaar geworden en lukt het niet met afvallen? Schakel je dierenarts in. Vaak is er een assistente beschikbaar als diëtiste om jou en je huisdier gratis te begeleiden bij het afvallen.

• Jullie zullen samen je hond wegen op de praktijk
  • Het streefgewicht vaststellen
  • Je zult een speciale dieetvoeding geadviseerd krijgen. Zo’n voeding stimuleert de natuurlijke vetverbranding van je hond, bevat minder energie en veel vezels voor een vol gevoel.
  • Je krijgt advies over de hoeveelheid voeding die je mag geven
  • Je krijgt een bewegingsadvies
  • De assistente zal een vervolgafspraak plannen zodat jij en je hond een stok achter de deur hebben!
Deze informatie is aangeleverd door dierenarts Monique Willems van dierenkliniek Hoogveld Echt/Roermond/Herten/Susteren.