Vetbulten bij de hond

Wat zijn vetbulten

Een vetbult, ook wel lipoom genoemd, is een vrijwel altijd goedaardige tumor van het vetweefsel. Lipomen zitten onder de huid en groeien soms door naar de diepte, tussen de spieren (infiltratief lipoom). Ze kunnen sterk variëren in grootte. Lipomen komen erg vaak voor, zeker naarmate dieren ouder worden.

Hoe wordt de diagnose lipoom gesteld

Aan de buitenkant kun je NOOIT voorspellen wat voor soort tumor een verdikking is. Er wordt vaak gezegd “het voelt als een vetbult” maar dat kun je niet zeker zeggen. Bepaalde kwaadaardige tumoren voelen namelijk hetzelfde aan als een vetbult. Daarom zul je, om de diagnose te stellen, eerst een biopt moeten nemen. Met een naald en een spuit worden cellen uit de verdikking opgezogen en op een glaasje uitgestreken. Bij een lipoom kunnen we vaak met het blote oog al zien dat het puur vet is, zeker als we er een beetje water bijmengen. Bij twijfel doen we een celonderzoek. De cellen op het glaasje worden dan gekleurd en bekeken door de microscoop. Dan weten we zeker of het 100% vet is en er geen andere (evt kwaadaardige) cellen tussen zitten.

Behandeling van het lipoom, weghalen of niet

Ook al is een lipoom een goedaardige tumor, toch kan deze tumor voor problemen zorgen. Op de eerste plaats kan een lipoom vrij snel groeien en zonder ingrijpen een enorme omvang bereiken.
Hoe groter het lipoom, hoe lastiger de operatie. Op de tweede plaats komen lipomen soms voor op lastige plaatsen, zoals in de oksels of in de liezen. Als op die plaats het lipoom een zekere omvang bereikt, kan dit gevolgen hebben voor het goed kunnen lopen van uw huisdier.

Beide kunnen een goede reden zijn om een vetbult tóch te verwijderen. Bij een combinatie, én snel groeiend én op een lastige plek, adviseren we om een lipoom toch weg te laten halen. Hoe kleiner het lipoom bij verwijderen hoe kleiner de ingreep en de wond en hoe sneller het herstel.

Deze informatie is aangeleverd door dierenarts Monique Willems van dierenkliniek Hoogveld Echt/Roermond/Herten/Susteren.