Ouderdom komt met gebreken

Naarmate honden ouder worden ontstaan er steeds meer ouderdomskwalen, net als bij mensen.
De kruisingen (uit het buitenland) worden gemiddeld ouder dan een grote rashond, maar krijgen ook wel degelijk te maken met bepaalde gebreken.

Gebitsproblemen

Heb ik al eens eerder uitgebreid over geschreven. Dit zien we natuurlijk meer naarmate een dier ouder wordt en de hond in toenemende mate tandsteen, tandvleesontstekingen en vervolgens in een later stadium parodontitis (ontsteking van steunweefsel en tand zelf) gaat ontwikkelen. Door tijdig het gebit te laten reinigen en bij te houden, voorkomt u dat uw hond op een latere leeftijd tandpijn krijgt en tanden moet verliezen.

Artrose

Is een andere kwaal die we meer zien bij oudere en met name grotere rassen. Ook hier ben ik voorheen al eens uitgebreider op in gegaan. Artrose is slijtage van een gewricht. Erfelijke oorzaken spelen gelukkig niet zo’n grote rol bij de kruisingen uit het buitenland. Echter, deze honden kunnen wel iets hebben meegemaakt waardoor gewrichten zijn aangetast en ze gaandeweg hun leven artrose ontwikkelen. Je kunt hier wel degelijk het bewegingsregime op aanpassen, voedingssupplementen geven, pijnstiller/ontstekingsremmer geven (tegenwoordig hebben we ook maandelijkse injecties die een heel goed resultaat geven tegen de pijn) en last but not least: hou je dier slank! Hoe meer gewicht een dier moet meedragen, hoe meer de gewrichten belast worden.

Doofheid

Bij oudere honden komt erg veel voor en hier kunnen we helaas niets aan doen. De signalen in het middenoor, achter het trommelvlies worden minder goed opgevangen en doorgegeven. Het ontstaat meestal geleidelijk, op een gegeven moment reageert uw dier alleen nog op hele harde en hoge tonen.

Blindheid

Komt ook veel voor en ontstaat vaak ook heel geleidelijk. Tenzij een hond suikerziekte heeft want dan kunnen de lenzen in korte tijd helemaal troebel worden. Een continue te hoge suikerspiegel in het bloed veroorzaakt ook een te hoog suikergehalte in de lens. Dit geeft schade aan de lens met een vertroebeling (cataract vorming) tot gevolg. Ouderdomsstaar ontstaat doordat eiwitten in de lens veranderen, hierdoor wordt de lens ook troebel. Dit proces gaat gelukkig heel langzaam waardoor een dier geleidelijk kan wennen aan het slechter zien. Ook hier is helaas niets tegen te doen.

Dementie

Bij honden is een beetje vergelijkbaar met Alzheimer bij mensen. Bij oudere honden ontstaan er vaak ophopingen van eiwit in de bloedvaten. Hierdoor worden bloedvaten smaller en ontstaat er zuurstoftekort in de achterliggende gedeeltes van de hersenen. Het lichaam reageert hierop door de bloedvaten open te zetten waardoor er zuurstofrijker bloed in de bloedvaten stroomt. Dit zuurstofrijke bloed veroorzaakt echter veel radicalen (geladen zuurstofmoleculen).Radicalen zorgen voor schade in de hersenen. De schade uit zich in gedragsveranderingen bij je hond, die vaak heel langzaam ontstaan. Desoriëntatie, staren in de ruimte, verandering van dag/nachtritme, angst om alleen te zijn en onzindelijkheid. Er zijn tabletten (en voeding) die de doorbloeding van de hersenen ondersteunen en er is medicatie om met name de stress, die het voor uw hond veroorzaakt, wat te verminderen.

Tot slot wil ik nog het geriatrisch vestibulair syndroom vermelden.
Dit is een aandoening aan het evenwichtsorgaan die meestal voorkomt bij oudere honden. De symptomen starten vrijwel altijd acuut en kunnen erg heftig zijn. Een hond kan omvallen, kleine rondjes lopen, braken en misselijk zijn. Heel typisch is de scheve stand van de kop en horizontale draaibewegingen met de ogen. Deze draaibewegingen van de ogen verdwijnen meestal binnen 48 uur. Verder herstel kan langzamer gaan, maar is wel mogelijk. Vaak blijft de kop permanent een beetje scheef staan. De oorzaak is niet bekend, we weten alleen dat het een zenuwprobleem van het evenwichtsorgaan is en we kunnen alleen wat ondersteunende medicijnen geven en afwachten.

Deze informatie is aangeleverd door dierenarts Monique Willems van dierenkliniek Hoogveld Echt/Roermond/Herten/Susteren.