Vergiftigingen bij honden

Rattengif

Een vergiftiging met ratten- of muizengif zien we geregeld bij honden.
Het duurt een paar dagen voordat een hond ziek wordt, na inname van rattengif. De meeste soorten rattengif remmen de stolling doordat ze het zogenaamde recyclen van vitamine K tegengaan. De stolling is een relatief ingewikkeld proces waarbij er via meerdere stappen, na het scheuren van een bloedvaatje, een stolsel gevormd wordt. Dit stolsel zorgt ervoor dat het bloeden stopt. Om een stolsel te vormen is vitamine K nodig. Na gebruik komt het vitamine K
weer vrij en kan dit weer hergebruikt worden. Het rattengif zorgt ervoor dat het vitamine K niet meer hergebruikt kan worden. Na verloop van tijd raakt al de vitamine K dus op en kan er geen stolsel meer gevormd worden.

Nadat een hond rattengif heeft ingenomen, ontstaan er na een paar dagen bloedingen. Meestal zijn dit inwendige bloedingen en is dit uitwendig niet waarneembaar. Een hond wordt sloom, bleek en kan door bloedverlies overlijden. Soms ontstaan er longbloedingen en kan een hond bloed ophoesten. Ook kunnen er bloedingen ontstaan in de urinewegen en kan een hond bloed gaan plassen.

Wij kunnen de diagnose stellen door afwijkende stollingswaardes te meten in het bloed, deze waardes kunnen echter pas 48 uur na inname afwijkend worden.
Als een eigenaar zeker weet dat zijn/haar hond net rattengif heeft gegeten, laten we de hond uiteraard meteen braken. Als het langer dat 2 uur geleden is en de maag is leeg, kunnen we actieve kool geven, zodat het gif minder worden opgenomen.
We kunnen ook meteen starten met vitamine K tabletten en de stolling in de gaten houden.

Bij twijfel over inname kunnen we afwachten en na 48 uur de stollingswaardes controleren. In ernstige gevallen moeten we tevens een bloedtransfusie geven, hiervoor hebben wij gelukkig donorhonden (van collega’s en eigenaren) beschikbaar.
Dergelijke antistollingsmiddelen worden in de toekomst verboden en daardoor zien we nu ook steeds meer ander ratten/muizengif op de markt met de werkzame stof alfachloralose. Deze stof kan binnen enkele minuten heftige krampen en epileptische aanvallen veroorzaken. Hoge dosering kan leiden tot ernstige ademhalingsproblemen en dieren kunnen in coma raken. We kunnen geen tegenmiddel geven. We kunnen dieren laten braken, opname verminderen met actieve kool en infuus toedienen met medicatie die de krampen en aanvallen onderdrukken.
Zeker voor de toekomst zullen we meer alert moeten zijn op dergelijk vergif.

Xylitol

Een ander probleem wat we steeds vaker zien is een xylitol vergiftiging.
Deze stof zit in suikervrije producten zoals Coca Cola Zero, suikervrije kauwgom en Peijnenburg Zero. Deze laatste heeft helaas reeds een aantal sterfgevallen veroorzaakt bij honden.
Xylitol heeft bij honden een andere werking dan bij ons mensen. Bij zowel de mens als de hond wordt het bloedsuikergehalte in ons bloed gecontroleerd door de afgifte van insuline door de alvleesklier. Bij de mens stimuleert xylitol de afgifte van insuline door de alvleesklier niet. Echter bij andere diersoorten, zoals met name de hond, wordt xylitol extreem snel opgenomen in de bloedsomloop, waar het zorgt voor een extreme stimulatie van de alvleesklier om insuline af te geven. Deze plotselinge verhoogde afgifte van insuline in het bloed, zorgt voor een acute en grote verlaging van het bloedsuikergehalte die levensbedreigend kan zijn. Dit proces leidt naast een verlaagde bloedsuiker ook tot leverfalen.

Verschijnselen kunnen zich ontwikkelen binnen 30 minuten na opname, echter in sommige gevallen kan het langer duren (12-18 uur) omdat er bepaalde producten in bijvoorbeeld de kauwgom zitten, die de opname van het xylitol wat vertragen.
De verschijnselen die we zien zijn braken en slapte, dieren kunnen in coma raken en sterven.
Indien u de inname van xylitol direct opmerkt, heeft het zin direct uw dierenarts te bellen om uw hond te laten braken. Indien u hiervoor te laat bent, kunnen we uw hond aan het infuus leggen en gedoseerd glucose toedienen.

Tot slot nog een korte boodschap omdat u vast weer lekker buiten bezig bent rondom het huis.
Pas op met groene aanslag reiniger! Deze middelen bevatten stoffen die flinke schade kunnen veroorzaken, na oplikken, aan het slijmvlies in de bek en keel van uw dier.

Deze informatie is aangeleverd door dierenarts Monique Willems van dierenkliniek Hoogveld Echt/Roermond/Herten/Susteren.