Vuurwerkangst

Heeft uw hond angst voor vuurwerk? Er zijn verschillende manieren om hiermee om te gaan.
Medicatie rond oudejaarsavond is een mogelijkheid maar lang niet altijd de beste keuze.
Uiteindelijk is uw huisdier het gelukkigst, als het u lukt hem zijn angst af te leren. Dit kan met behulp van training. Angst weg trainen is niet eenvoudig en het kost tijd.
Uit onderzoek blijkt dat er een verband is tussen geringe moederzorg als pup en de gevoeligheid voor de vorming van angstgedrag op volwassen leeftijd in het algemeen. De eerste levensfase is van essentieel belang om als volwassen dier succesvol met allerlei omgevingsprikkels om te kunnen gaan. Zeker in het geval van straathondjes uit het buitenland zal de eerste levensfase vaker niet optimaal zijn geweest.
Eén incident kan al een veroorzaker zijn en vervolgens generaliseert het probleem, waardoor een dier niet voor één, maar voor meerdere geluiden angst ontwikkelt. Trainen op 1 geluidsprikkel is relatief eenvoudig, maar als het gegeneraliseerd is, moet er vaak een gedragstherapeut aan te pas komen.
De periode tussen de leeftijd van 6-12 maanden is een extra prikkelgevoelige periode. Uit gaan logeren met je pup naar een rustige omgeving met de jaarwisseling, is daarom zeker een overweging waard.

Hoe herken ik vuurwerkangst bij mijn hond

Angstgedrag: een angstige hond heeft een lage staarthouding, oren plat in de nek en maakt zich klein, wil misschien wegkruipen of vluchten, duikt in elkaar en loopt mogelijk achteruit, trilt soms over het hele lichaam en heeft grote pupillen.
Stresssignalen bij de hond zijn o.a.: onrustig heen en weer lopen, niet willen eten, hijgen, lippen aflikken, gapen, zich zelf krabben/bijten in de vacht, met een voorpootje omhoog blijven staan in stilstand.

Troosten of niet

Laat uw huisdier bij angst, indien hij hiervoor kiest, lekker bij u zitten. Daarbij is het wel van belang dat u zelf ook ontspannen blijft en normale routines aanhoudt, ook met oud en nieuw een boekje lezen, beetje tv kijken en uw huisdier gewoon normaal aanspreken en afleiding geven.
Sommige dieren gaan liever onder bed of in de bench liggen, terwijl andere de voorkeur geven om bij de eigenaar te gaan liggen. Uitgangspunt is dat het dier leidend is, dus forceer een dier nooit om bij een persoon (of op een plek) te gaan zitten bij vuurwerk als hij juist aangeeft liever weg te willen, en andersom, stuur een huisdier niet weg als hij juist bij iemand wil komen zitten.

Ondersteunende producten

Er zijn producten die ondersteunend kunnen werken om de angst bij uw hond te verminderen: Adaptil® producten in de vorm van een verdamper, spray, als een geïmpregneerde halsband en in de vorm van kauwtabletten.
Melkgevende teven scheiden DAP (dog appeasing) feromonen uit die pups geruststellen. Dit geruststellende effect schijnt op elke leeftijd te werken en Adaptil® producten bevatten deze feromonen. Dit kan helpen om uw dier rustiger te maken. Begin met deze preparaten minstens twee weken van tevoren zodat het middel kan inwerken.

Er zijn antidepressiva die vaker worden ingezet door dierenartsen en gedragstherapeuten bij angststoornissen. Het kan een heel goed effect hebben, zeker in combinatie met training. Er moet wel 4 weken van tevoren mee begonnen worden. Informeer gerust bij uw eigen dierenarts.

Er zijn speciale vesten (thundershirts) voor honden die vrij strak rond het lichaam van de hond zitten. De druk die het vest geeft, zorgt voor een ontspannend effect bij de hond, het wordt ook toegepast bij pasgeboren kinderen (inbakeren). Het Thundershirt wordt daarom door deskundigen aanbevolen bij angstige honden. Vaak wordt de hond al bij het eerste gebruik van het Thundershirt rustig, sommige honden moeten even aan het vest wennen.

Voor de jaarwisseling zelf is er medicatie. Niet de ouderwetse middelen zoals spierontspanners (die vroeger veel gebruikt werden) waardoor uw dier niet kan reageren en de angst alleen maar erger wordt.
Pexion® (een medicijn dat al jaren ingezet wordt bij honden met epilepsie) is geregistreerd voor gebruik tegen angst voor harde geluiden. De tabletten moeten 2 x daags gegeven worden als u op oudejaarsdag start. Bij deze dosering zien we wel dat dieren er erg suf en wat wankel worden maar gelukkig is dit tijdelijk en gaat binnen 24-48 uur spontaan over. Een alternatief, met minder bijwerkingen, gaat uit van de halve dosering. Dan moet wel al 5 dagen van tevoren gestart worden. Uw dierenarts heeft deze tabletten voorradig.
Daarnaast is er de Sileo pasta® (met de werkzame stof dexmetomidine). U dient deze pasta toe te brengen aan de binnenkant van de wang van uw hond als u de eerste tekenen van angst ziet. U mag dit na 2 uur herhalen. Het wordt opgenomen via het slijmvlies in de bek, uw dier moet het NIET doorslikken. Overleg met uw dierenarts of dit geschikt is voor uw dier.

Extra tips voor vuurwerkangst

• Laat uw hond overdag extra lang uit zodat hij lekker moe is, doe dit wel op een rustige locatie waar nog geen vuurwerk wordt afgestoken,
  • Geef uw huisdier veel afleiding. Begin hier al mee in de middag, ruim voordat het vuurwerk begint; bijvoorbeeld met een kauwstaaf, voerspelletjes e.d
  • Tegen middernacht zou u een kartonnen doos kunnen aanbieden met kleine verpakkingen erin waarin lekkere dingen verstopt zitten. Dan heeft uw dier extra afleiding tijdens de ergste knallen.
  • Gordijnen sluiten, zodat uw dier het vuurwerk niet kan zien.
  • Zet eventueel de radio of TV aan (let wel op dat het geen programma is met harde geluiden).
  • Laat uw dier zelf een rustig plekje zoeken en creëer verschillende keuze mogelijkheden.
  • Probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven.
  • Bij gewenst gedrag, geen vertoon van angstgedrag, kan uw dier beloond worden door middel van voer, spel of aandacht.

Deze informatie is aangeleverd door dierenarts Monique Willems van dierenkliniek Hoogveld Echt/Roermond/Herten/Susteren.