Maagtorsie

Een maagtorsie is een draaiing van de maag om z’n eigen as. Als u een kleine hond heeft, hoeft u zich geen zorgen te maken dat dit gaat gebeuren. Met name grote, slanke honden met een diepe borstkas lopen een verhoogd risico.

De maag ligt tussen de slokdarm en de dunne darm. Als de maag draait, wordt de toegang naar de slokdarm en dunne darm afgesloten en kan eten of gas er niet meer uit. De maag gaat extra uitzetten (door gasvorming) en hierdoor worden grote bloedvaten afgekneld. Doordat de milt aan de maag verbonden is, kantelt deze ook mee. Door de afknelling van bloedvaten krijgen organen te weinig zuurstof en kan uw hond in shock raken. Als de hartspier te weinig zuurstof krijgt kunnen er hartritmestoornissen ontstaan.

Hoe herken ik een maagtorsie bij mijn hond

• Uw hond probeert te braken maar er komt niets uit
  • Uw hond krijgt een dikke harde buik. Doordat er niets meer uit de maag kan en er ook nog eens extra gas gevormd wordt, zet de maag uit. Met name links achter de ribben wordt uw hond dikker.
  • Uw hond krijgt bleke slijmvliezen, wordt sloom, krijgt een hoge hartslag en een lage temperatuur.

Behandeling

Dit is een echte spoedsituatie! U moet zo snel mogelijk naar uw dierenarts.
Er zal een infuus worden gegeven tegen de shock. Vervolgens wordt er een narcose toegediend, totdat uw hond voldoende slaapt om een starre buis door de slokdarm in de maag te duwen. Als dit lukt is de eerste spoedsituatie verholpen. Risico is wel dat er toxines (gifstoffen) vrijkomen als de doorbloeding weer mogelijk is en de maag evt. terug kantelt. Hierdoor kunnen er ook hartritmestoornissen ontstaan tot wel 24-36 uur daarna.
Als het inbrengen van de starre buis niet lukt, kunnen we de maag aanprikken en het gas eruit laten, dat kan helpen.

Als de buis in de maag zit kunnen we de maag leegspoelen.

Wij adviseren ALTIJD om aansluitend meteen de maag operatief vast te zetten, mits de toestand van de hond dit toelaat. De kans op recidief is namelijk 80% en na operatie kleiner dan 5%.
Als de maag weer goed ligt en de andere organen zijn gecontroleerd, wordt de rechter onderkant van de maag vastgezet aan een spierlaag van de rechter buikwand, achter de ribben.
De prognose is afhankelijk van hoe snel er ingegrepen wordt, hoe goed de maag nog doorbloed is en of er hartritmestoornissen ontstaan.

Hoe kunt u een maagtorsie voorkomen

• Geef meer dan 1 maaltijd per dag. Te veel eten/drinken in 1 keer verhoogt het risico.
  • Ga niet wandelen/actief spelen met uw hond vlak voor/na een maaltijd.
  • Bepaalde rassen hebben een verhoogd risico (bv Duitse Doggen).

We kunnen preventief de maag vastzetten via een kijkoperatie (gastropexie) om problemen in de toekomst te voorkomen.

Deze informatie is aangeleverd door dierenarts Monique Willems van dierenkliniek Hoogveld Echt/Roermond/Herten/Susteren.