Geslaagde Castratie Actie Op het Griekse Eiland Chios

Datum : 01-07-2024

De eerste week van juni was het dan eindelijk zover: de eerste castratie week op het Griekse eiland Chios! Het was mijn grote wens om iets structureels te doen aan het dierenleed op Chios: grote kolonies ondervoede katten, leidend tot ziektes als FelV ( leukemie), FIV ( kattenaids), kattenziekte en oogafwijkingen, en -minder zichtbaar maar evengoed helaas veelvoorkomend- gedumpte  puppy’s en honden, kenmerken het Chiotische straatbeeld. Vaak worden deze dieren vergiftigd, mishandeld of aangereden. Dankzij Stichting Aai kwam ik in aanraking met dierenarts Daan Kranendonk die via zijn Stichting Kraan https://stichtingkraan.nl zich inzet voor castratie van zwerfdieren. Behalve zijn eigen tomeloze inzet bood hij ook de medicatie en spullen benodigd om zes dagen lang keihard aan de slag te kunnen! Wat een fantastische man!

Dankzij Victor Lans, de dierenarts die zich al jaren hard maakt voor dergelijke acties op de eilanden Samos, Ikaria en Agathonisi kreeg ik veel praktische informatie over hoe een dergelijke actie op te zetten. Uit alle windrichtingen meldden zich afgestudeerde- en laatste jaars diergeneeskunde studenten om te komen helpen. Uiteindelijk kwamen de Spaanse Christina, Griekse Markela, Franse Sarah, Zuid Afrikaanse Jessica en onze Benjamin: de Slowaakse Zuzana ons versterken op Chios. Ceciel, de vriendin van Daan bemande ijzersterk de back office en zelf werd ik met spoed opgeleid en ingezet als ‘prepper’.

Door de dames van de lokale dierenwelzijns organisaties werden er afspraken gemaakt met mensen die soms wel honderden katten dagelijks voeren, om dieren te vangen en brengen. Omdat het om in het wild levende dieren gaat, lukte dat soms ook niet en gingen vrijwilligers die hielpen in de kliniek nog a la minute de straat op om katten te vangen. Het was letterlijk bloed, zweet en soms een traantje. Iedereen heeft zich helemaal uit de naad gewerkt, soms 10 uur achter elkaar gebogen over de strijkplanken waarop de katjes in stukken dakgoot, ondersteund door schuursponzen geopereerd werd. Je reinste tropengeneeskunde.

Uiteindelijk heeft dit waanzinnige team 215 katten en 2 honden gecastreerd en gesteriliseerd. Het was de grootste castratie actie op Chios ooit! Bij deze wil ik iedereen enorm bedanken voor dit staaltje keihard maar prachtig werk!